Bestyrelsen og bestyrelsesarbejdet

Norddjurs Friskole er underlagt friskoleloven. Det indebærer, at bestyrelsen, som er valgt af forældrene på generalforsamlingen og består af forældre, har ansvaret overfor Undervisningsministeriet.

I henhold til lovens krav, vælger forældrene også tilsynsførende, som har til opgave at "føre tilsyn med elevernes standpunkt i dansk, regning/matematik og engelsk samt med, om skolens samlede undervisningstilbud ud fra en helhedsvurdering står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen"

Arbejdet i bestyrelsen er omfattet af de vedtægter, som forældrene har vedtaget for skolen. Bestyrelsen træffer beslutninger vedrørende skolens økonomi og drift i et tæt og tillidsfuldt samarbejde med skolens leder, der rådgiver bestyrelsen i kraft af sin administrative erfaring og indsigt.

Det direkte samarbejde mellem bestyrelse og personalegruppe foregår ved at begge parter i fornødent omfang er repræsenteret ved hinandens møder. Hele bestyrelsen og hele personalegruppen samles desuden mindst en gang årligt for at snakke om fælles emner og ideer.

Bestyrelsesarbejdet er krævende. Tidsmæssigt svinger indsatsen lidt alt afhængigt af, hvilken bestyrelsespost der er tale om, hvilke opgaver der er på dagsordenen samt hvilke udvalg bestyrelsesmedlemmerne sidder i.  Bestyrelsen holder ca. 8 årlige bestyrelsesmøder. Bestyrelsen mødes også til et årligt weekend-seminar og deltager med jævne mellemrum i relevant kursusaktivitet for bestyrelsesmedlemmer på frie grundskoler.

Men arbejdet giver også adgang til hyggesnak  og gode diskussioner, nye impulser, inspiration, indsigt og indflydelse.

Bestyrelsen afholder generalforsamling, har ansvaret for budget, fører tilsyn med økonomi, budget og regnskab samt ansætter og afskediger personale. Bestyrelsen er repræsenteret i alle skolens udvalg.

Bestyrelsen består i bestyrelsesåret 2025/2026 af følgende medlemmer:

Nickolai Damgaard, forperson, medlem af økonomiudvalget
Jesper Lund, næstforperson, medlem af økonomiudvalget
Rasmus Smidt Christensen, kasserer, medlem af økonomiudvalget
Kasper Nygaard, medlem af bygge og vedligeholdelsesudvalget
Anja Munch Hansen, medlem af traditionsudvalget
Ann Sophie Dybvad Kirkegaard, medlem af dialogudvalget
Henning Meisler

Bestyrelsens mødekalender for 2025/2026:

Tirsdag den 2/9 2025        18.00-21.30      Bestyrelsesmøde (+ økonomiudvalgsmøde kl. 16:30-17:30)

Onsdag den 29/10 2025   17.30–20.30     Bestyrelsesmøde

Lørdag den 22/11 2025    10:00-16:00      Bestyrelseslørdag

Tirsdag den 9/12 2025      18:00-21:30      Bestyrelsesmøde (+ økonomiudvalgsmøde kl. 16:30-17:30)

Onsdag den 4/2 2026         18.00-21.30      Bestyrelsesmøde (+ økonomiudvalgsmøde kl. 16:30-17:30)

Tirsdag den 17/2 2026        17:00-20:00 Bestyrelsen deltager i personalemøde

Tirsdag den 17/3 2026 17:00-21:30     Bestyrelsesmøde. Revisor deltager og gennemgår regnskabet. 
Forberedelsesmøde til generalforsamlingen.
Onsdag den 8/4 2026        17.00–21.00     Generalforsamling

Tirsdag den 28/4 2026        17.30-20.30     Bestyrelsesmøde og konstituering

Torsdag den 28/5 202        18:00-21.30     Bestyrelsesmøde (+ økonomiudvalgsmøde kl. 16:30-17:30)