Bygninger og æstetik

Norddjurs friskole indgang

Norddjurs Friskole ligger i udkanten af Grenaa, hvor byen møder det åbne land. Skolen blev opført i 1990-98 og er bygget over en lang ryggrad, der rummer fællesfaciliteter, salen, værksteder, lærerværelse, kontor og gangareal. Mod syd ligger grupperummene ("klasseværelserne") og 2 gårdspladser med sol og læ. Foran skolen ligger engen, hvor vi har vores multibane med kunstgræs, fodboldbane, basketbane,legepladser og "Byggebyen"og vores store bålhytte. Ved siden af skolen har vi et stykke skov med masser af muligheder for at bygge huler og meget andet. Vi føler os meget heldige, vi har masser af plads og byens bedste udsigt, langt ud over engene og golfbanen.

Vores bygninger er berømte for deres smukke og æstetiske udtryk. Vi kan især takke arkitekten Svend Christensen for det smukke og gennemgående murværk på skolen. Svend flyttede til Djursland 1980 og blev værkstedslærer på Norddjurs Friskole. Sideløbende med lærerarbejde har han været arkitekt på nybyggeriet i Grenaa og har selv udført murearbejdet.

Som værkstedslærer har han prioriteret udsmykning af skolen meget højt og har integreret elevarbejdene i arkitekturen.

406F15AC-3B9ACA00-2-DSC02917