Samarbejde mellem skole og hjem

Det er en gensidig forpligtelse at have barn, være elev og være ansat på Norddjurs Friskole. Vi indgår alle i et fællesskab og forholder os stadig til værdier som mangfoldighed, nysgerrighed, nærvær, modighed og fordybelse. Broen mellem skole og hjem er det vigtigste bindeled for et sundt og konstruktivt skole-hjem samarbejde. Ansvaret for skole-hjem samarbejdet er delt mellem skolen, forældrene og medarbejderne. Nedenstående giver nogle pointer om, hvor ansvaret ligger:

  • Skolens ansvar:
    • Skolen har ansvaret for at etablere rammerne for dialogen og samarbejdet mellem skole og hjem.
    • Skolen bør skabe et miljø, der fremmer åbenhed, respekt og forståelse for både forældres og medarbejderes roller og forskelligheder.
    • Det er skolens opgave at tydeliggøre mål og forventninger til samarbejdet og støtte forældre og medarbejdere i at opnå en fælles forståelse.
  • Forældre og medarbejderes ansvar:
    • Gennem skole-hjemsamarbejdet har forældre og medarbejdere ansvar for at udvikle en fælles forståelse og respekt for hinandens roller. Dette inkluderer anerkendelse af, hvordan hjem og skole kan komplementere hinanden i barnets udvikling.
    • Begge parter er forpligtet til at deltage konstruktivt i samarbejdet og bidrage til en positiv samarbejdskultur, der fremmer barnets læring og trivsel.
    • Indgåelse i fællesskaber, der støtter barnets udvikling, er en del af forældrenes og medarbejdernes ansvar. Dette kan omfatte deltagelse i forældremøder, skoleaktiviteter og andre initiativer, der involverer både forældre og skolens personale.
  • Elevernes og forældrenes inddragelse:
    • En god relation mellem forældre i en klasse er afgørende for børnenes og klassens trivsel. Det er både skolens og forældrenes ansvar at skabe muligheder for social interaktion og samarbejde mellem forældrene.
    • Eleven bør opleve en sammenhæng mellem hjemmet og skolen, hvilket kræver et tæt samarbejde mellem forældre og skolens personale. Dette kan omfatte regelmæssig feedback om elevens præstationer, udvikling og trivsel.

Forventninger til skole-hjem samarbejdet

Vi lægger vægt på en åben og klar kommunikation mellem skole og hjem samt en fælles forståelse af forventninger og roller. Det er vigtigt at sikre, at børnene er veludhvilede og klar til skoledagen, herunder at de har styr på deres skoleting. Åbenhed, tillid og tryghed mellem alle parter er centrale elementer for et godt samarbejde

Du som forælder forventes at deltage aktivt i skole-hjem samtaler og møder samt støtte op om sociale aktiviteter både på klasse- og skoleniveau. Det er også vigtigt, at du som forælder løbende følger med på Zenbi og er opsøgende på information, samt at I er rummelige over for nye forældre og deres behov.

Kommunikationen skal hovedsageligt ske gennem Zenbi, med mulighed for telefon- eller fysiske møder efter behov. Kan det ikke skrives i 5 sætninger, skal man spørge om at blive ringet op, når det passer personalet. Der gives besked indenfor 2 hverdage. Det er vigtigt, at henvendelsen retter sig til det relevante personale.

Skole-hjem samtalerne

Vi har en konstruktiv tilgang til skole-hjem samtalerne, hvor fokus er på barnets udvikling. Det er godt at inddrage barnet direkte i samtalen ved at tilpasse samtalen til hvert trin og give dem mulighed for at være med til at bestemme, hvad der skal tales om.

At have jer forældre som lyttende deltagere kan være en god måde at sikre, at I er involverede i barnets skolegang og samtidig respekterer barnets selvbestemmelse i samtalen. Ved at forberede samtalerne med barnet eller ved at lade dem udfylde skemaer, gives barnet ansvar og ejerskab over egen læring, hvilket kan øge deres engagement og motivation.

Det er også vigtigt at skabe et positivt og støttende miljø under samtalerne, hvor både læreren, barnet og forældrene føler sig trygge og respekterede. På den måde kan samtalerne blive en konstruktiv og givende oplevelse for alle parter.

Forældrenes rolle 

Vi har en høj grad af bevidsthed om vigtigheden af at støtte og inkludere jer forældre, uanset jeres situation eller baggrund. Her er nogle måder, vi og jer forældre kan arbejde på at opbygge og styrke forældresamarbejdet:

  • Forventningsafstemning og tydelig kommunikation: Klare forventninger til jer forældre om jeres rolle i forskellige udvalg, eller aktiviteter kan reducere usikkerhed og øge engagementet. Dette kan være i form af informationsmøder eller skriftlige retningslinjer.
  • Støtte til jer forældre i sårbare situationer: Det er vigtigt at vise forståelse og støtte overfor jer forældre i særlige situationer såsom sygdom, skilsmisse eller dødsfald.
  • Opbygning af relationer: Arrangementer og aktiviteter, hvor I forældre kan mødes og lære hinanden at kende, kan bidrage til at opbygge gode relationer og styrke fællesskabet. Det er vigtigt at skabe en atmosfære, hvor der er tid og plads til at være sammen og dele oplevelser.
  • Respekt for lærerens autoritet og skolens værdier: Det er vigtigt at tale positivt om skolen og lærerne derhjemme og vise respekt for deres autoritet og faglighed. At opmuntre til åben dialog og anerkende, at der altid er forskellige perspektiver på en sag, kan også bidrage til et godt samarbejde mellem hjem og skole.

Samlet set handler det om at skabe en åben og støttende atmosfære, hvor alle I forældre føler jer velkomne og inkluderede, og hvor der er plads til at støtte hinanden og samarbejde omkring jeres barns trivsel og læring.